Kan jeg leve af at være zoneterapeut?

I Danmark findes der ca. 2.300 zoneterapeuter – det er ikke ret mange, når man ser på, at den seneste undersøgelse fra Syddansk Universitet om danskernes brug af alternativ behandling viser, at ca. hver 5. femte dansker bruger zoneterapi!

40,9 % har zoneterapi som hovederhverv - dvs. ca. 940 zoneterapeut.

Lad os prøve at lave et hurtigt regnestykke:

• Zoneterapeuten arbejder ca. 35 timer om ugen, når zoneterapi er hovederhverv
  • En zoneterapeut kan på 35 timer om ugen have gennemsnitlig 30 klienter om ugen
  • En zoneterapeut arbejder ca. 45 uger om året (der går tid fra til ferie og kursus)
  • -> Det betyder, at en zoneterapeut om året har gennemsnitlig 1350 klienttimer.
  • Der er ca. 5,5 mill. danskere
  • hver 5. dansker bruger zoneterapi, dvs. ca. 1 million danskere.
  • Hvis vi forudsætter, at hver klient skal have gennemsnitlig 5 behandlinger á 1 time, så giver det ca. 5 millioner behandlinger pr. år – eller klienttimer.
  • For at kunne tilgodese behovet på ca. 5 millioner klienttimer, så skal der være 3700 fuldtidszoneterapeuter!

Det har vi ikke – så må der være noget galt med tallene.. nej, der er mange gode forklaringer på, hvorfor det giver så højt et tal. Nogle zoneterapeuter arbejder langt mere end 35 timer/uger og mange har flere klienter om ugen end 30. Der er også zoneterapeuter, som ikke er registreret i en forening, og de er ikke talt med i opgørelsen over zoneterapeuter.

Det vigtigste tallene viser er: at der er brug for veluddannede zoneterapeuter i Danmark.

Hvad skal jeg tage for mine behandlinger?

Det kan være svært at sætte en pris på dine behandlinger - hvad er du værd?
Det er svært at stille sig selv det spørgsmål, men en ret god øvelse på flere planer for at finde frem til, hvad du vil.

Du skal kigge dig omkring i dit nærmiljø. Hvordan ligger prisniveauet – og hvor vil du lægge din pris? Ikke for lavt – for så bliver det svært at hæve priserne senere – og ikke for højt, for det kan skræmme potentielle klienter væk. For lav en pris kan også sende et signal om, at det ikke er seriøst, det du laver.

En undersøgelse lavet blandt zoneterapeuter viser, at gennemsnitligt tager zoneterapeuten 134,- kr. for en halv time. Hvis du spørger mig, er det alt for lavt! Du skal knokle for at opretholde bare en nogenlunde fornuftig månedsløn - eller også skal du leve meget spartansk, glemme alt om pensionsopsparing og ikke tage på kurser.

Men hvad skal timeprisen så være?

Det arbejder du med, når vi skal igennem principperne for god klinikdrift og vi skal arbejde med, hvordan du får succes i din klink - et helt separat emne, du får på din zoneterapeut uddannelse her på TKZ-Skolen.

Og hvor hurtigt får jeg en klinik op at køre?
Det kommer selvfølgelig helt an på, hvor meget energi du lægger i at få etableret din klinik. Jo mere energi – jo hurtigere.

Har du gjort dig klart, hvad du vil:

• klinik hjemme/ude,
  • klinikfællesskab og/eller
  • ud på virksomheder

og hvem du vil arbejde med:

• børn
  • kvinder
  • mænd
  • specielle målgrupper?
  • Eller alle

Har du en plan for, hvordan du vil få dine klienter ind i klinikken?
Har du en hjemmeside?
Er du på facebook?
er brochurer, visitkort andet materiale lavet?
Artikler i lokal avisen… ja, der er mange gode måder at få startet en klinik op. Det får du faktisk tid til at arbejde med i den sidste del af din uddannelse på TKZ Skolen, så du er klar til opstart.

Statistikken viser, at langt de fleste der uddanner sig på TKZ skolen starter egen klinik op. Det skyldes dels, at uddannelsen er meget grundig – både teoretisk og praktisk – dels, at du som TKZ zoneterapeut har lært en unik behandlingsform og dels, at du inden du afslutter din uddannelse er klædt på til at arbejde som zoneterapeut i egen klinik.

Tilskud fra sygeforsikringen ”danmark” og andre forsikringsselskaber
Når du er uddannet TKZ zoneterapeut, er du garanteret en uddannelse, der lever op til Sundhedsstyrelsens krav om RAB godkendelse og SKAT’s regler om momsfritagelse.

Når du er RAB zoneterapeut, så kan du tilbyde dine klienter, at de kan få tilskud fra sygeforsikringen ”danmark” og fra andre sundhedsforsikringer. Siden denne ordning blev indført har det helt klart øget tilgangen af klienter til zoneterapeutklinikkerne og dermed givet bedre muligheder for at kunne leve af jobbet som zoneterapeut.